Svenska Bilsportförbundets arkiv för bevarande av Bilsportens historia

Knutstorp Revival 23 -25 maj

Posted by CG | Arkiv | lördag 12 april 2014 10:09

Dags för Sverige att få sin första ”Revivaltävling” och inte föga förvånande är det Picko Troberg som ligger bakom denna satsning och Ring Knutstorp är väl den bästa platsen för ett evenemang av den här typen. Picko Troberg, själv nu fyllda 75 år, är en av våra verkligt stora legender inom motorsporten. Hans karriär känner de flesta av er till men man ska minnas hans gärning som manager och de unga talanger han hjälpt till stora framgångar. Namn som Thomas Danielsson, Svensk Mästare i Formel 3 1985 följd av Niclas Schönström SM-mästare i Formel Ford samma år och F3-mästare 1986.

Den i mina ögon störste av Pickos pojkar är Richard Rydell. Den ende svensk som vunnit Macaus Formel 3 lopp som av många betecknas som VM för Formel 3 och som inte det räckte så var han tvåa i samma disciplin både i Sverige och Japan. Richard vinner sedan BTCC 1998 och Bathurst 1000, allt i en Volvo. Picko själv är inte sämre med många SM-tecken. Bland annat i Formel 3 1965 med en Brabham BT15. Många av oss i Pickos ålder minns hans körningar i Lola T70 och McLaren M1. Bilen som sedan kördes och ägdes av bortgångne Esso Gunnarsson och där bilen idag fått ett hem hos den store entusiasten Kaj Wallin. Picko körde också Ferrari GTO tillsammans med Ulf Norinder.

Bilen finns som modell i scala 1:43 och i de rätta färgerna gul och blå. Picko är också ett namn för oss när det gäller mässor och bilutställningar som hans egen Sportvagnen & Vi som började en gång i tiden på Ostermans Marmorhallar. Det blev sedan ett par år i Skärholmen för att så flytta ut i Frescati. Ett samarbete med Robban Petterson och pojkarna på Grand Tursimo gav oss två fina utställning med superbilar. Först i Nacka och sedan i Göteborg. (läs om detta på annan plats i hemsidan) Nu är det dags för en ”revival” på gamla ”Knutan” och efter att ha lämnat STCC blirdet en satsning på historisk racing. Det ligger en spänd förväntning i luften inför detta evenemang och telefonen och mailen går varm av entusiastiska människor som hör av sig och som tänkt att sätta kosan mot Ring Knutstorp den 23-25 maj. Kommer sommaren då med Picko och hans revival? Vi vill gärna tro det!

Janne Tromark

En ovanlig debut för Sveriges förste F1-förare

Posted by admin | 1950-59,Aktuellt,Arkiv | onsdag 12 mars 2014 9:39

Snart debuterar Markus Eriksson i formel 1 och blir därmed den tionde i raden av svenskar som kört Formel 1. Det kan vara på plats att minnas hur det gick till när Sveriges förste förare i formel 1 gjorde sin debut 1956.

Joakim Bonnier satsade helhjärtat på en karriär i racing och körde 1956 i ett eget stall med hela Europa som bas. I Sveriges Grand Prix för sportvagnar i Kristianstad fick han köra en fabriksvagn för Maserati. Maseratis stallchef frågade Joakim Bonnier om han inte ville komma till fabriken i Modena och prova en ”riktig” bil. Joakim Bonnier hann aldrig göra detta besök innan det var dags för F 1 VM på Monzabanan vid Italiens Grand Prix i september 1956.

Joakim Bonnier var där för att köra sin egen bil i ett förlopp för GT-bilar. Joakim Bonnier blev tvåa. I sin bok ”Fort, fortare, fortast” berättar han om denna dag. Det hade regnat under dagen men Joakim Bonnier var glad att molnen sprack upp på eftermiddagen då han skulle stanna kvar på Monza för att få se F 1-loppet. En dryg timme innan loppet ska starta kommer Maseratis stallchef springande och letar efter Joakim Bonnier. Han hittade Joakim Bonnier och budskapet var ”Luigi Villoresi mår inte bra och Ni får ta över hans bil”.

 

Joakim Bonnier hade aldrig tidigare suttit i en F 1 bil och hade inte heller någon erfarenhet av formelbilar. Inom en dryg timma skulle han starta i ett av de snabbaste loppen i F1-serien. Joakim Bonnier kände sig smickrad av erbjudandet men inte särskilt lycklig att debutera under sådana förutsättningar. I realiteten var erbjudandet egentligen en order som Joakim Bonnier med tanke på sin kommande karriär inte kunde säga nej till. Luigi Villoresi startade loppet och körde tre varv innan Joakim Bonnier tog över bilen. Reglerna på den tiden medgav att en bil kunde ha flera chaufförer i ett lopp. Bilen var inte helt ok och efter några varv måste Joakim Bonnier bryta loppet.

Det blev inget mer F 1-lopp detta år men 1957- 58 fanns Joakim Bonnier med i Formel 1 VM som privatförare i egen bil eller i något privatstall. 1959 fick han ett fabrikskontrakt med BRM. Det var med BRM han tog sin första och enda seger i F 1- VM. Första hälften av 60- talet körde han i Porsches F 1-stall för att sedan övergå till Rob Walkers privatstall. Från år 1966 till 1971 fortsatte han i F 1-VM i privat regi. Han körde sitt sista F 1 lopp i USA 1971. Han körde formel 15 säsonger i formel 1 och startade i 104 lopp. Det var dock som sportvagnsförare han gjorde sig mest känd och hade de största framgångarna.

Denna historia visar att förutsättningarna för att få en F1-sits har förändrats men även år 1956 var det ett ovanligt sätt att debutera på och en engelsk motorstidskrift har kallat Joakims Bonniers debut för ”one of the most unusual Grand Prix debuts”.

 

Ingvar Sjögren, Uppsala

 

Sveriges färskaste förare i Formel 1, Marcus Ericsson, vid Caterhamstallets tester i Bahrain den 19-22 februari 2014. Foto: www.marcusericsson.com

Stanley Dickens Le Mans vinnare för 25 år sedan

Posted by admin | Aktuellt,Arkiv | torsdag 27 februari 2014 10:45

Det är 25 år sedan Sverige fick sin första Le Mans vinnare i Stanley Dickens. Stanley som vi känner som en av Sveriges största racerförare med en karriär som både förare och även stallchef för att hjälpa fram nya unga talanger. Stanley som är född 1952 är fortfarande aktiv i racingsammanhang började sin bana i sportvagnssammanhang. Ofta tillsammans med bäste kompisen Leif Lindström som han också drev reklamfirma ihop med under namnet Dicklin Sport. Stanley tävlade också i Japan under en period där han vann två mästerskapstitlar i All Japan Sports Prototype Car 1988 och 89. Under åren har många Svenska förare tävlat i 24-timmars på Le Mans men de riktigt stora framgångarna ar uteblivit om vi gjort bra ifrån oss. 1989 kommer dock det stora genombrottet när Stanley Dickens i team med Manuel Reuter och Jochen Mass i Sauber C9 vinner den kanske mest prestigefyllda tävlingen av alla. Några år senare, 1997, skulle Stefan Johansson vinna tävlingen tillsammans med gamle förarkollegan i Ferrari, Michele Alboreto och Tom Kristensen, i en TWR Porsche. Klasseger blev det för Richard Rydell 2007 i en Aston Martin i GT1-klassen med förarkollegorna David Brabham och Darren Turner. 2010 gör Stanley Dickens comeback som racerförare  då tillsammans med Fredrik Lestrup i den nyskapade GT-serien, Swedish GT Series i en BMW Z4. Paret körde en tävling tillsammans vilken de vann.

Janne Tromark

Formel 3 fyller 50 år 2014

Posted by admin | Aktuellt,Arkiv | fredag 14 februari 2014 10:53

Formel 3 fyller i år 50 år och det är med stor sorg och saknad man minns den här fantastiska klassen här hemma i Sverige. Formel 3 finns självklart kvar ute i världen och fortsätter att vara den klass som slussar fram unga talanger till Formel 1 och andra stora utmaningar. Här hemma har vi haft en fantastisk historia med mängder av talanger som tagit sig vidare ut i den stora världen. Självklart är kanske Ronnie Peterson och Reine Wisell de man tänker på i första hand men bakom dom finns namn som Stefan Johansson, Rickard Rydell, Niclas Jönsson, Freddy Kottulinsky, Slim Borgudd, Thomas Danielsson, Leif Lindström för att nämna några. Alla Svenska Mästare med fortsättning i större sammanhang. Jag ska för ordningens skull säga att Formel 3 fanns tidigare än 1964 då klassen ersatte Formula Junior, fast då med de bilar vi idag kallar ”halvpannor” det vill säga 500cc midget racers. Den klassen kom igång direkt efter andra världskriget och till de mest kända från den klassen är nog Stirling Moss.

Freddy Kottulinsky blev Svensk Mästare 1966 och etablerade sig sedan som en av våra mest kända förare i en mängd olika sammanhang. Tillsammans med Tommy Brorsson vann paret sportvagnsrace som långlopp på Nurburgring i Oldtimer Grand Prix i en Lotus Elan. Rickard Rydell behöver väl ingen närmare presentation efter de oförglömliga avtryck han satt i motorsporthistorien. Rickard är den ende Svensk som vunnit den prestigefyllda F3- tävlingen i Macau och 1998 blev han mästare i BTCC för Volvo. Rickard är vid sidan av Joakim Bonnier kanske vår finaste ambassadör för Svensk motorsport. Slim Borgudd, som vid sidan av sin roll som trumslagare, tog sig in i sportens finrum och körde Formel 1. Tyvärr kanske för ett mindre bra team för Slim var en mycket duktig förare. Niclas Jönsson från Bankeryd som vann SM 1990-91 tog sig över ”pölen” till USA och är där en etablerad sportvagnsförare och testförare. Lillbrorsan Mattias finns också i USA där han är chefsmekaniker hos Penske. Thomas Danielsson är en av våra svenska förare som efter SM-titeln tog sig till Japan. Efter några fantastiska år är han tillbaka i Sverige och har lämnat motorsporten för gott och ägnar sig så vitt jag vet åt fastighetsaffärer. Leif Lindström var Svensk Mästare 1984 och har aldrig lämnat sporten utan driver idag egna klasser och promotar sporten på ett synnerligen bra sätt. Leif och jag har också varit kollegor på Eurosport sedan starten av kanalen 1993.

Det känns som det finns en anledning att fira de här 50 åren och vi på Bilsportarvet kommer försöka hitta en plats för en liten utställning. Kanske på FABAS museum i Karlskrona men till det återkommer vi.

Janne Tromark

Hastighetsrekord – En spännande motorsporthistoria!

Posted by admin | Arkiv,Rekord | fredag 24 januari 2014 9:31

Vi har alltid fascinerats av fart, Så till den milda grad att i takt med att teknik och forskning gått framåt har även våra försök att vara snabbast varit av stor vikt. Ganska snabbt kunde man tillverka bilar, och andra typer av fordon, som redan på 20-30 talet nådde farter på över 200 km/tim. Strax före andra världskrigets utbrott lyckades Mercedes nå ett hastighetsrekord på 432,692 km/tim. Året var 1938 den 28 januari och vid ratten satt Rudolf Caracciola. Auto Union försökte vid samma tillfälle matcha denna hastighet med hjälp av Berndt Rosemayer men som tyvärr förolyckades. En katastrof för Tyskland och även för motorsportentusiasterna som i Berndt hade en av sina verkligt stora favoriter. För de flesta av oss med intresse för den här lite udda grenen av motorsport vet av historien att engelsmännen tog över intresset och initiativet efter det stora kriget och så småningom flyttade verksamheten över till USA där man hade de rätta förutsättningarna för att nå de riktigt höga farterna.

Hemma i Sverige minns jag att tidningen Teknikens Värld försökte slå rekord på Salarakan och det pratades friskt om vad man åstadkom med diverse fordon. Den som sedan tog tag om hastighets rekordförsöken var ”nestor” Lennart Lindström som den 18 augusti 1988 drog samman sex bilar på den då ännu inte öppnade motorvägen utanför Varberg. De sex var Leif Nilsson från Malmö med sin Lola T70, Kent Abrahamsson med en Chevron B16, Sture Torngren med tidningen Wheel som specialbyggt en bil man kallade Wheel Special. PÅ plats var också Ulf Boman med hustruns Fiat 500 och Gunnar Rössler med en ”halvpanna” av märket Cooper.

Sture Torngren, som inte körde själv, nådde hastigheten 252,558 km/tim i klassen över 8 liter. Leif Nilssons Lola i klass B var nära 300 kilometer med sina 292,901 km/tim. Klass B var för bilar med motor på mellan 5-8 liters slagvolym. Kent Abrahamsson i klass E för bilar mellan 1,5 och 2 liter nådde 249,185 km/tim. Kent är en av våra stora bilsamlare som har det mesta av vad Chevron byggt, men är idag storsamlare av Grupp C-bilar. Ulf Boman körde i klass H med hustruns Fiat 500. En klass som omfattar bilar med motorer 500- 750 cc får till en hastighet av 103,318 km/tim. Så slutligen Gunnar Rössler som med sin Cooper med Finsk historia, bilen hade ägts av Curt Lincoln, körde i klass 350-500cc, fick till en fart av 135,752 km/tim. Det ska sägas att Lennart arrangerat flera hastighetsförsök på några olika platser och har för avsikt att fortsätta med flera försök som han lovat att återkomma till framöver. SBF,s hemsidan är platsen där man kan titta och se hur rekordförsöker slutat vad beträffar farter och eventuella världsrekord för även det har Lennart på sin meritlista.

Janne Tromark

Nästa Sida »